Coronavirus

print

Medewerkers

Waar moet je als medewerker rekening mee houden? Lees meer in deze veelgestelde vragen en antwoorden, onderverdeeld in categorieën:

GEBOUWEN & OPENINGSTIJDEN
1. Zijn de Avansgebouwen open?
2. Waar moet ik rekening mee houden als ik in een Avansgebouw ben?
3. Mag ik naar Avans komen als ik hooikoorts heb?

PREVENTIE
4. Moet ik het melden bij Avans als ik als medewerker het coronavirus heb?
5. Mondkapje: wanneer wel en niet?

(THUIS)WERKEN
6. Kan ik op een Avanslocatie werken?  
7. Ik moet (binnenkort) mijn wachtwoord van Avans verlengen. Kan ik dit vanuit huis doen?
8. Ik heb technische problemen bij het thuiswerken. Hoe kan ik hulp krijgen?
9. Hoe kan ik vanuit huis samenwerken met collega’s?
10. Welke programma’s mag ik gebruiken voor videobellen?
11. Ik heb spullen nodig zoals een beeldscherm, toetsenbord of bureaustoel. Mag ik die ophalen en mee naar huis nemen?
12. Kan ik onderwijsmateriaal ophalen op mijn eigen locatie?
13. Welke kosten voor thuiswerken en reizen vergoedt Avans?
14. Kan Avans mij vragen om ’s avonds te werken?

PERSONEEL & ORGANISATIE
15. Gaan sollicitatiegesprekken door?
16. Ik heb of kom in financiële problemen vanwege het coronavirus. Wat kan ik doen?
17. De kosten van mijn auto lopen door. Door het stopzetten van de woonwerkvergoeding word ik benadeeld. 
18. Waar kan ik antwoorden vinden op vragen voor DP&O?

LESGEVEN & ONDERWIJS
19. Hoe kan ik hulp krijgen bij het aanbieden van digitaal onderwijs?
20. Wat betekenen de coronamaatregelen voor de tentamenperiode?
21. Verandert er iets rondom auteursrechten, nu allerlei leveranciers gratis diensten aanbieden om online onderwijs mogelijk te maken?
22. Waar kan ik terecht met vragen over toetsing op afstand?
23. Gaan de geplande diploma-uitreikingen door? 

REIZEN
24. Ik ben in 'oranje/rood gebied' geweest en moet 10 dagen in thuisquarantaine. Mag ik voor mijn werk wel naar Avans komen?
25. Ik woon in een gebied met kleurcode oranje. Mag ik voor mijn werk toch naar Avans komen?
26. Waarmee moet ik rekening houden als ik op vakantie ga?
27. Ik heb een reis of verblijf geboekt via Uniglobe. Dit kan niet doorgaan vanwege het coronavirus. Kan ik dit annuleren?
28. Kan ik nog steeds een elektrische auto van Avans gebruiken?
29. Kan ik mijn mobiliteitskaarten gewoon gebruiken?
30. Mijn fiets staat nog op het NS-station. Kan die daar blijven staan? 

WELZIJN & MAATSCHAPPIJ
31. Hoe kan ik gezond thuiswerken? 
32. Ik ervaar stress vanwege de coronacrisis. Wat kan ik hieraan doen?

GEBOUWEN & OPENINGSTIJDEN

1. Zijn de Avansgebouwen open?

Thuiswerken blijft het uitgangspunt. Tijdens een (gedeeltelijke) lockdown mogen medewerkers alleen in de Avansgebouwen aanwezig zijn voor een locatiegebonden overleg, voor het verzorgen van onderwijs, of als zij een locatiegebonden functie hebben. De atelierruimtes, laboratoria, werkplaatsen en andere praktijkruimtes zijn onder voorwaarden open. Ook mogen docenten opnames maken in praktijkruimtes en mogen lectoren en docentonderzoekers laboratoria gebruiken voor onderzoeksactiviteiten.

Als je op locatie bent, hou je je aan de volgende richtlijnen:

  • Houd minimaal 1,5 meter afstand van elkaar
  • Draag een mondkapje
  • Schud geen handen
  • Was je handen regelmatig
  • Nies of hoest in je elleboog
  • Vermijd rechtstreeks contact met anderen
  • Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze daarna direct weg
  • Blijf thuis bij neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts en laat je testen.
  • Blijf thuis als een huisgenoot koorts heeft en benauwd is
     

2. Waar moet ik rekening mee houden als ik in een Avansgebouw ben?

Voor medewerkers die in de Avansgebouwen aan het werk zijn, hebben we een presentatie met richtlijnen en uitgangspunten gemaakt. Hierin lees je bijvoorbeeld waar je rekening mee houdt als je je bevindt in een lesruimte, praktijkruimte, kantooromgeving of vergaderruimte. Deze presentatie is vanuit de academies ook gedeeld met alle Avansmedewerkers. Daarnaast is het inmiddels ook verplicht een mondkapje te dragen in de Avansgebouwen.

3. Mag ik naar Avans komen als ik hooikoorts heb?

Als de (gedeeltelijke) lockdown opgeheven is, dan kan dat. We volgen daarmee de richtlijn van het RIVM. Als je hooikoorts hebt, heb je elk jaar dezelfde klachten in ongeveer dezelfde periode. Je kunt dan goed aanvoelen of het hooikoortsklachten zijn. Blijf thuis als je daaraan twijfelt of als je klachten anders aanvoelen. Studenten moeten in dat geval wel contact opnemen met hun studieloopbaanbegeleider.

PREVENTIE

4. Moet ik het melden bij Avans als ik als medewerker het coronavirus heb?

Als je positief getest bent, dan informeer je je leidinggevende, zodat we collega’s en eventueel studenten op de hoogte kunnen brengen van jouw besmetting. Dit is anoniem.

 5. Mondkapje: wanneer wel en niet?

In de praktijk blijkt het niet altijd duidelijk te zijn waar je een mondkapje moet dragen en wanneer deze af mag. De hoofdregel is als volgt: 

  • Als je je beweegt door het gebouw, bijvoorbeeld in de gangen of op de trap, dan heb je je mondkapje op.  
  • Zit je in Xplora, in het restaurant of in een zitje in de gangen, dan mag hij af. Ook als je zit tijdens de les mag hij af. Daarbij maakt het niet uit of die les in een lokaal is of in Xplora. Uiteraard houd je wel altijd 1,5 meter afstand tot elkaar. 

(THUIS)WERKEN

6. Kan ik op een Avanslocatie werken?  

Als je voor het verzorgen van onderwijs in de Avansgebouwen moet zijn, of als je een locatiegebonden functie hebt, dan kun je op een Avanslocatie werken. Voor alle medewerkers die voor hun werk niet bij Avans aanwezig hoeven te zijn, geldt dat thuiswerken opnieuw het uitgangspunt is. Bijeenkomsten met een brainstormend en creatief karakter kunnen wel op locatie plaatsvinden, uiteraard wel volgens de coronarichtlijnen. Vergeet ook niet om een mondkapje te dragen als je bij Avans bent.
Teambuildingsactiviteiten zijn helaas niet toegestaan. De directie van je eigen academie of dienst maakt verdere afspraken over welke bijeenkomsten nog kunnen doorgaan of niet. 

7. Ik moet (binnenkort) mijn wachtwoord van Avans vervangen. Kan ik dit vanuit huis doen?

Nee, je kunt je wachtwoord het beste binnen de muren van Avans vervangen, anders leidt dit tot problemen. Nu we weer voornamelijk thuis moeten werken, hebben we tijdelijk nieuwe afspraken gemaakt over het vervangen van je Avanswachtwoord. Je ontvangt geen meldingen meer over het vervangen van je wachtwoord. Het laatste wachtwoord dat je hebt ingesteld blijft geldig. Wijzig je wachtwoord zodra je weer in een Avansgebouw bent.
Heb je ondanks deze nieuwe afspraken toch een melding ontvangen voor het vervangen van je Avanswachtwoord? Negeer deze dan en volg de afspraken zoals hierboven vermeld. Neem voor vragen contact op met ServicePunt of met de Servicelijn (088 - 525 88 88).
 

8. Ik heb technische problemen bij het thuiswerken. Hoe kan ik hulp krijgen?

Als je ICT-ondersteuning nodig hebt, ga je naar ServicePunt of je belt met Servicelijn (088 - 525 88 88).
We bieden zoveel mogelijk hulp of afstand. Als het toch nodig is om naar een Avansgebouw te komen, dan maakt een collega van de Servicelijn hiervoor een afspraak met je.

9. Hoe kan ik vanuit huis samenwerken met collega’s?

Je kunt via Microsoft Teams met je collega’s vergaderen of samenwerken aan bestanden. Voor tips, kijk op de iAvans-pagina ‘Hoe werk je samen in Teams?’ of deze video over online vergaderen. Of bekijk deze uitleg over chatten in Teams. Als je bestanden nodig hebt die op een netwerkschijf van Avans staan, bijvoorbeeld op de S-schijf, dan kun je daar vanuit huis alleen bij via de beveiligde thuiswerkomgeving van Avans. Dit werkt alleen als je mobiele telefoon hiervoor is geregistreerd bij ICT-Support. Je ontvangt dan een sms-code waarmee je kunt inloggen.

10. Welke programma’s mag ik gebruiken voor videobellen?

Voor medewerkers van Avans is het onder voorwaarden toegestaan om de videobelsoftware ‘Zoom’ te gebruiken. Voor videobellen adviseren we je wel om Microsoft Teams of Skype for Business te gebruiken. Deze programma’s bieden vergelijkbare functionaliteiten en zijn uitgebreid getoetst op privacy en veiligheid. Bovendien is er voor deze programma’s een verwerkersovereenkomst waarin de verantwoordelijkheden zijn geregeld met betrekking tot persoonsgegevens. 


11. Ik heb spullen nodig zoals een beeldscherm, toetsenbord of bureaustoel. Mag ik die ophalen en mee naar huis nemen?

Spullen die je nodig hebt om thuis te kunnen werken kun je aanvragen bij jouw bedrijfs- of academiebureau. Als je spullen hebt aangevraagd, ontvang je een bericht van de contactpersoon van jouw bedrijfs- of academiebureau om deze spullen op te komen halen. Dit kan op locatie Hogeschoollaan in Breda. Afhalen kan alleen op deze locatie, omdat we op deze manier iedereen zo snel mogelijk kunnen voorzien van thuiswerkspullen. Afbouwen en straks weer opbouwen op 1 locatie werkt voor ons het snelst. Om ervoor te zorgen dat er niet meer dan 3 personen tegelijk samenkomen, geven we de thuiswerkspullen uit in tijdsvakken van maximaal 10 personen per uur. We verdelen dit daarom over 5 werkdagen. 

12. Kan ik onderwijsmateriaal ophalen op mijn eigen locatie?

Ja, het is mogelijk om je spullen of onderwijsmaterialen op te halen op de locatie. Denk aan mappen, boeken en lesvoorbereidingen. Voor alle locatiebezoeken geldt:

  • Je komt alleen, neem geen extra personen mee.
  • Je volgt de looproutes binnen de gebouwen.
  • Denk aan de hygiënemaatregelen.

Let op: bij klachten als koorts, (neus)verkoudheid of hoesten is het niet toegestaan om het pand te betreden. Houd in alle gevallen 1,5 meter afstand, draag een mondkapje en vermijd fysiek contact. Bij het niet respecteren van deze regels, kan jou door het locatieteam de toegang tot de locatie worden geweigerd.


13. Welke kosten voor thuiswerken en reizen vergoedt Avans?

Avans probeert je zo goed mogelijk te faciliteren, ook thuis, en heeft dat al op verschillende manieren gedaan. Zo kun je bijvoorbeeld beschikken over een bureaustoel of beeldscherm. Avans komt medewerkers tegemoet in gemaakte kosten.

Tot 1 september ging Avans uit van tijdelijke regelingen. Per 1 september ontvang je voor je thuiswerkkosten een netto tegemoetkoming. Bij een fulltime aanstelling is dat 30 euro per maand. Verder heeft Avans de reguliere tegemoetkoming in reiskosten weer aangezet voor 2 reisdagen per week (als je 0,2 fte of meer werkt). Voor medewerkers die volledig op locatie werken, geldt een uitzondering. Meer informatie lees je in dit uitgebreide nieuwsbericht van 1 september.

Hardware, zoals benodigde kabeltjes, kun je in afstemming met je leidinggevende via Proquro bestellen.
 

14. Kan van mij gevraagd worden om ’s avonds te werken?

Ons onderwijs op locatie moeten we in tijdsblokken organiseren. Dit leidt ertoe dat werktijden deels anders worden. Avans mag van medewerkers vragen om in de avonden te werken. Wel met inachtneming van het arbeidstijdenbesluit en ook hier met aandacht voor het welzijn van medewerkers. Er is dus altijd afstemming  tussen leidinggevende en medewerker. Ook gelden er vanuit de cao aanvullende voorwaarden. Zo is er voor functies tot en met schaal 10  een extra vergoeding bovenop het uurloon en is avondwerk voor medewerkers van 50 jaar en ouder in de cao gemaximeerd (2 dagdelen per week). Lees de (juridische) achtergrondinformatie.

PERSONEEL & ORGANISATIE

15. Gaan sollicitatiegesprekken door?

Sollicitatiegesprekken kunnen gewoon doorgaan. Voer deze gesprekken zoveel mogelijk digitaal. Als dat niet kan, dan kun je een gesprek inplannen in één van de geopende Avansgebouwen. Geef aan de receptie door dat je sollicitatiegesprekken gepland hebt. Zij vangen dan zoals gebruikelijk de kandidaten op. Wij vragen je wel om te letten op de hygiënemaatregelen:

  • schud geen handen
  • was je handen regelmatig
  • nies of hoest in je elleboog
  • hou zoveel mogelijk afstand: 1,5 meter
  • probeer rechtstreeks contact met anderen te vermijden
  • gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze daarna direct weg.

Heb je last van neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts, kom dan niet naar Avans en laat je testen. Plan dan een nieuwe datum in voor het sollicitatiegesprek of draag je werk over aan een collega.

16. Ik heb of kom in financiële problemen vanwege het coronavirus. Wat kan ik doen?

Het kan zijn dat je financiële problemen hebt of voorziet als gevolg van de coronacrisis. Bijvoorbeeld als je partner zonder werk of inkomen thuis zit. Bespreek dit met je leidinggevende. Dan zoeken we samen met de HR Businesspartner naar een oplossing. 
 

17. De kosten voor mijn auto lopen door. Door het stopzetten van de woonwerkvergoeding word ik benadeeld.

De woonwerkverkeervergoeding is een tegemoetkoming in de kosten, geen vergoeding. In de meeste gevallen is de besparing voor niet gekochte brandstof groter dan de niet ontvangen tegemoetkoming. Een collega die fulltime werkt en op 70 kilometer afstand woont, ontvangt € 107 per maand aan woonwerkvergoeding. Doordat hij niet meer hoeft te tanken, bespaart hij meer dan € 300 per maand.
 

18. Waar vind ik antwoorden vinden op vragen voor DP&O?

Voor veel vragen geldt dat de antwoorden in deze bijzondere situatie niet anders zijn dan anders. Die kun je zoals altijd terugvinden op MijnHR op iAvans. Vind je daar geen antwoord op je vraag, neem dan contact op met de HR Desk. Dit kan tussen 9.00 en 13.00 uur via 088 - 525 75 55 of stuur een e-mail naar HRDesk.DPO@avans.nl.

LESGEVEN & ONDERWIJS

19. Hoe kan ik hulp krijgen bij het aanbieden van digitaal onderwijs?

Docenten die hulp nodig hebben bij het online lesgeven, kunnen terecht bij hun ICTO-coach. De ICTO-coaches hebben hiervoor ook een handig online magazine ontwikkeld. Meer informatie over onderwijs op afstand staat ook op BijAvans.

Voor hulp of tips kun je ook terecht bij Multimedia Support. In deze Sway vind je handige tips over het maken en geven van onderwijs op afstand. En ten slotte kun je met je vragen ook terecht bij ICT-Support. Zij hebben ook middelen beschikbaar om digitaal onderwijs mogelijk te maken, zoals headsets. Deze zijn op afspraak af te halen in één van de geopende Avansgebouwen.
 

20. Wat betekenen de coronamaatregelen voor de tentamenperiode?

Toetsen nemen we zoveel mogelijk online af. Er zijn ook alternatieve toetsvormen, denk aan open boek-tentamens, mondelinge afname of inleveropdrachten zoals een essay.
Bij het online toetsen hebben we vorig studiejaar besloten om geen ‘online proctoring’ toe te passen. Dit is het op afstand surveilleren, bijvoorbeeld met gebruik van webcams. Zowel op het vlak van privacy als techniek zijn er nu te veel risico’s. Meer informatie hierover lees je in de update van 24 april.
We beseffen dat docenten en medewerkers voor een lastige opgave staan en dat dit een forse belasting is. Om studievertraging voor de studenten te beperken is maatwerk de oplossing.
 

21. Verandert er iets rondom auteursrechten, nu allerlei leveranciers gratis diensten aanbieden om online onderwijs mogelijk te maken?

Nee, de auteursrechten blijven hetzelfde. Als een dienst gratis is, wil dat nog niet zeggen dat je het materiaal zomaar mag kopiëren en plaatsen in onze leeromgeving. Wil je toch gebruikmaken van delen van teksten, beeldmateriaal en andere publicaties? Dan gelden hiervoor de bestaande regels. In dit bericht lees je daar meer over.
 

22. Waar kan ik terecht met vragen over toetsing op afstand?

Alle toetsgerelateerde informatie vind je op https://www.bijavans.nl/paginas/toetsen-op-afstand. Hier vind je ook de beslisboom en de laatste ontwikkelingen op het gebied van ‘online proctoring’: het op afstand surveilleren, bijvoorbeeld met gebruik van webcams.
Vorig studiejaar hebben we besloten om geen ‘online proctoring’ toe te passen. Zowel op het vlak van privacy als techniek zijn er nu te veel risico’s. Wel gaan we door met enkele pilots om te onderzoeken wat online proctoring op de langere termijn te bieden heeft.
De collega’s van het LIC denken graag met je mee over dit onderwerp en roepen je op om vooral vragen te blijven stellen.

23. Gaan de geplande diploma-uitreikingen door? 

Soms staan er diploma-uitreikingen gepland op externe locaties. Deze diploma-uitreikingen kunnen gewoon doorgaan. De coronarichtlijnen worden hier uiteraard gevolgd.

REIZEN

24. Ik ben in 'oranje/rood gebied' geweest en moet 10 dagen in thuisquarantaine. Mag ik voor mijn werk wel naar Avans komen?

Nee, blijf thuis en meld bij je leidinggevende dat je niet naar Avans kunt komen.
 

25. Ik woon in een gebied met kleurcode oranje. Mag ik voor mijn werk toch naar Avans komen?

In principe geldt de regel: blijf thuis als je in 'oranje gebied' woont. Maar als je in België woont dan mag je wél tussen huis en Avans reizen als je in een Avansgebouw moet zijn voor onderwijsactiviteiten. Dit wordt gezien als een noodzakelijke reis. Je hoeft dan niet in quarantaine. Voor het meest actuele reisadvies kun je terecht op de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

26. Waarmee moet ik rekening houden als ik op vakantie ga?

Voor het op vakantie gaan, gelden enkele kaders: 

  • Ga verantwoordelijk om met het kiezen van je reisbestemming. Avans kan jou niets verbieden, maar vraagt je wel om je verantwoordelijkheid te nemen om een coronabesmetting zover als mogelijk te voorkomen. Eventuele ziekte als gevolg van corona door het bezoeken van een risicogebied, komt voor eigen rekening en risico.
  • Als je naar het buitenland bent gegaan en pas later kunt terugkeren, bijvoorbeeld door een verplichte quarantaine, dan kun je je niet beroepen op overmacht. 
  • Als je werkzaamheden niet op afstand kunnen uitvoeren, dan kan het zijn dat je verlof moet opnemen voor de periode dat je niet beschikbaar bent voor het uitvoeren van jouw werkzaamheden.
     

27. Ik heb een reis of verblijf geboekt via Uniglobe. Dit kan niet doorgaan vanwege het coronavirus. Kan ik dit annuleren?

Neem hiervoor contact op met Uniglobe: 010 - 241 2044 of via avans@Uniglobeat.nl. Zij kunnen de reis of de accommodatie annuleren en kijken of we het geld terugkrijgen. In een groot aantal gevallen, kan dat (gedeeltelijk). Bij vliegmaatschappijen ligt dat anders. Mogelijk kunnen ze een vliegticket omzetten in een voucher/tegoedbon die je bij een volgende boeking weer kunt gebruiken. Uniglobe kan precies uitzoeken waar iemand recht op heeft.
 

28. Kan ik nog steeds een elektrische auto van Avans gebruiken?

Ja, de elektrische deelauto’s op de locaties Hogeschoollaan en Bijster (Breda), Onderwijsboulevard (’s-Hertogenbosch) en Prof. Cobbenhagenlaan (Tilburg) kun je nog steeds gebruiken.

Goed om te weten: het coronavirus heeft weinig kans om te overleven op auto-onderdelen. Toch adviseren we je om je handen te wassen voordat je de auto gebruikt. Onderdelen die je vaak vast hebt, maak je schoon met een desinfecterend doekje.


29. Kan ik mijn mobiliteitskaarten gewoon gebruiken?

Alle traject OV-kaarten zijn stopgezet. Deze abonnementen zijn omgezet naar dal-urenabonnementen (op saldo reizen, maar 40% korting buiten de spits). Medewerkers die vanwege hun functie toch moeten reizen in de periode van de coronamaatregelen kunnen kiezen tussen het gebruik van hun OV-kaart of een reiskostenvergoeding. Meer informatie is te vinden op HR selfservice.
 

30. Mijn fiets staat nog op het NS station. Kan die daar blijven staan?

Je kunt de fiets laten staan zolang je niet reist naar Avans, de kosten hiervan worden niet aan jou doorbelast.

Mocht je de fiets tussentijds willen ophalen, gebruik dan niet je NS-businesscard voor de treinreis. De fiets kun je wel met je kaart uitchecken bij de fietsenstalling, maar meld dit dan bij de NS klantenservice zodat het abonnement niet wordt geactiveerd.

WELZIJN & MAATSCHAPPIJ

31. Hoe kan ik gezond thuiswerken?

In deze digitale brochure vind je een aantal tips die je helpen prettig te werken en gezond te blijven. Heb je vragen over de inrichting van de thuiswerkomgeving dan kun je terecht bij de collega's van Health Services of via 088-5257496. Ze geven je advies over manieren waarop je duurzaam gezond thuis kunt werken, en hoe je je werkplek goed in kunt richten. Heb je klachten? In de brochure lees je wat Health Services voor je kan betekenen.
 

32. Ik ervaar stress vanwege de coronacrisis. Wat kan ik hieraan doen?

Wees eerlijk over jezelf naar anderen: 
We zien hoe ongelooflijk hard iedereen aan het werk is om alle ballen in de lucht te houden. Vanaf het begin hebben we veel aandacht besteed aan het voorkomen van studievertraging voor studenten. Maar we zien dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Inmiddels realiseert Avans zich steeds meer dat deze crisis een marathon wordt. Daarom moeten we meer dan ooit letten op elkaar. En niet vergeten om vooral ook op jezelf te letten. 

Zoek contact met elkaar:
Weet jij wat je kunt doen als je de situatie zwaar vindt? Steun vind je bij je collega’s, team en leidinggevende. Heb jij regelmatig een digitaal koffiemoment met je collega’s? En ook regelmatig een-op-een contact met je leidinggevende? Sociale steun, solidariteit en samen de schouders eronder zetten, vraagt – juist in deze tijden – om menselijk contact. Zoek dat op.

Een professioneel luisterend oor:
Soms zijn de uitdagingen zwaar en is het niet genoeg om het daarover te hebben met collega’s en je leidinggevende. Zowel voor fysieke of mentale zorgvragen, als voor een luisterend oor, kun je terecht bij Health Services. Hier zijn collega’s en professionele hulpverleners bereikbaar om, vertrouwelijk, naar jou te luisteren, je te adviseren en handvatten te bieden om met de situatie om te gaan. Ook kunnen ze je doorverwijzen als je op andere manieren beter geholpen kunt worden. 
Dus loop je vast? Neem dan contact op met Health Services via 088 - 525 7496 of via healthservices@avans.nl.

Hulp bij angst of bij rouw en verlies:
Als je worstelt met levensvragen of hulp nodig hebt bij angst of bij rouw en verlies, kan het lectoraat Zorg rond het Levenseinde je hierin ook ondersteunen. Dit lectoraat heeft veel expertise in het omgaan met zingevingsvragen rond ziekte of het einde van het leven of met de verwerking van een groot verlies. 
Graag stellen ze hun expertise ter beschikking aan de medewerkers van Avans. In één of meerdere persoonlijke gesprekken ondersteunt één van de kenniskringleden je op de onderwerpen waarmee je worstelt. Lees verder in het nieuwsbericht van 14 april.

Laatst bijgewerkt op 25 november 2020.